EUROLIDER 9S
Wersja szkolna międzymiastowego autobusu EUROLIDER 9 przeznaczona do transportu wahadłowego uczniów do szkół, przewozów dzieci na zajęcia pozaszkolne oraz na wycieczki. Autobus pomalowany na charakterystyczny pomarańczowy kolor, wyróżniający go spośród innych środków transportu drogowego. Spełnia wszystkie wymogi wynikające z przepisów odnoszących się do autobusów szkolnych, między innymi posiada wyróżniające oznakowanie, w tym sygnały świetlne i dźwiękowe oraz blokadę otwarcia drzwi. Elegancka, chociaż skromna sylwetka, w niczym nie przypomina tradycyjnych amerykańskich kanciastych autobusów szkolnych z “długim nosem”.
EUROLIDER 9S jest następcą popularnego gimbusa A0909S SMYK, produkowanego przez AUTOSAN w latach 2003 – 2010, eksploatowanego na rynku krajowym w łącznej ilości 441 sztuk.
Rama podłużnicowo-kratownicowa przestrzenna, integralnie związana ze szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.
Układ napędowy
Silnik: CUMMINS B6.7E6D320C EURO VI, moc 233 kW (317 KM).
Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.
Zespoły jezdne
Tylny most: ZF.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 10R22,5.
Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
Postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, działający na koła tylne.
Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.
Kierownica: z regulowanym położeniem w dwóch płaszczyznach i blokadą.
Układ elektryczny
24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 205 Ah.
Konstrukcja nadwozia wykonana z profili prostokątnych ze stali nierdzewnej, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z materiałów nierdzewnych.
Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + nagrzewnice.
Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Drzwi
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.
Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.
Pojemność przestrzeni bagażowej: 3,4 m3.
I przedział: miejsca siedzące dla kierowcy, dowódcy konwoju, konwojenta.
II przedział: 10 miejsc siedzących dla osób konwojowanych.
III przedział: miejsca siedzące dla dwóch konwojentów, dwie izolatki, dwie kabiny WC, klatka dla psa.
IV przedział: 20 miejsc siedzących dla osób konwojowanych.
Przedziały dla osób konwojowanych oddzielone są od przedziału dla konwojentów metalową kratą z drzwiami przesuwnymi.
– Układ centralnego smarowania.
– System ECAS.
– System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach.
– Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika.
– Inteligentny ogranicznik prędkości.
– Kamera cofania.
– System monitoringu.
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi.
– Instalacja 230 V.
– Ozdobne kołpaki kół.
– Alternatywna konfiguracja przestrzeni pojazdu.
LIDER 10DW
Specjalistyczny autobus, zbudowany na bazie modelu LIDER 10, przeznaczony do przewozu osób zatrzymanych lub więźniów pod eskortą. Pojazdy tego typu są użytkowane przez Policję, Straż Graniczną, Straż Więzienną. Wykorzystywany jest również przy zabezpieczaniu imprez masowych o podwyższonym stopniu ryzyka.
Na pokładzie znajdują się dwa oddzielne przedziały dla zatrzymanych, na przykład dla kobiet i mężczyzn, ponadto dwie izolatki dla osób szczególnie niebezpiecznych, dwie toalety, klatka dla psa, stojak na broń i urządzenia radiokomunikacyjne. Autobus wyposażony jest w urządzenia sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej wymagane dla pojazdu uprzywilejowanego.
Wszelkie otwory zostały zabezpieczone przed ucieczką zatrzymanych zgodnie z przepisami resortowymi. Zastosowanie wandaloodpornych siedzeń o metalowej konstrukcji i pokryciu z grubej sklejki lub tworzywa sztucznego wyklucza możliwość ukrycia niebezpiecznych przedmiotów w tapicerce. Oświetlenie wewnętrzne, nagłośnienie, szyby w drzwiach wewnętrznych i wentylację zabezpieczono za pomocą krat przed uszkodzeniem, a podłogę pokryto grubą blachą żeberkową.
Rama podłużnicowo-kratownicowa przestrzenna, integralnie związana ze szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.
Układ napędowy
Silnik: CUMMINS B6.7E6D320C EURO VI, moc 233 kW (317 KM).
Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.
Zespoły jezdne
Tylny most: ZF.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 10R22,5.
Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
Postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, działający na koła tylne.
Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.
Kierownica: z regulowanym położeniem w dwóch płaszczyznach i blokadą.
Układ elektryczny
24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 205 Ah.
Konstrukcja nadwozia wykonana ze stalowych profili prostokątnych, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z blachy chromoniklowej (pas podokienny) oraz tworzyw sztucznych (ściany przodu i tyłu, dach), klejone do szkieletu. Klapy boczne aluminiowe.
Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + konwektory + nagrzewnice.
Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Drzwi pasażerskie
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.
Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.
Pojemność przestrzeni bagażowej: 3,4 m3
Liczba miejsc pasażerskich: siedzących 41 – 43, stojące 13 – 15, ogółem 54 – 58.
Fotele pasażerskie wysokie, sztywne z podłokietnikami od strony przejścia.
Sufit i ściany boczne pokryte płytami laminowanymi, podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową, półki bagażowe podsufitowe.
Zestaw audio.
– Układ centralnego smarowania.
– System ECAS.
– System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach.
– Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika.
– Inteligentny ogranicznik prędkości.
– Winda do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka.
– Kamera cofania.
– System monitoringu.
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi.
– Fotele pasażerskie uchylne.
– Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo).
– Fotel pilota.
– Sufit i ściany boczne tapicerowane.
– Instalacja 230 V.
– CB radio.
– Gniazda USB w przestrzeni pasażerskiej.
– WiFi.
– Zestaw audio-video (odtwarzacz DVD + dwa monitory).
– Lodówka, automat do napojów.
– Elektroniczne tablice informacyjne.
– Ozdobne kołpaki kół.
LIDER 10L
Produkowany na bazie międzymiastowego autobusu LIDER 10, przeznaczony dla ośrodków szkolenia kierowców, kupowany głównie przez wojewódzkie i miejskie ośrodki ruchu drogowego, a także prywatne szkoły nauki jazdy. Stanowisko dla instruktora jazdy umieszczone w miejscu przeznaczonym zwykle dla pilota wycieczek autokarowych.
Specjalistyczne wyposażenie autobusu stanowią:
– rozłączne układy ABS, ASR i ESP,
– lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie dla kierowcy i mechanicznie dla egzaminatora / instruktora (prawe i lewe),
– dodatkowe lusterko wsteczne dla instruktora,
– dodatkowe miejsce dla egzaminatora / instruktora,
– dodatkowy pedał hamulca, co pozwala na przejęcie kontroli hamulców,
– podświetlany wyświetlacz (przód i tył) z literą “L” i napisem “Nauka Jazdy” lub “Egzamin”
– sygnalizacja kierunkowskazów i świateł stopu (widoczne ze stanowiska instruktora jazdy).
Rama podłużnicowo-kratownicowa przestrzenna, integralnie związana ze szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.
Układ napędowy
Silnik: CUMMINS B6.7E6D320C EURO VI, moc 233 kW (317 KM).
Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.
Zespoły jezdne
Tylny most: ZF.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 10R22,5.
Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
Postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, działający na koła tylne.
Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.
Kierownica: z regulowanym położeniem w dwóch płaszczyznach i blokadą.
Układ elektryczny
24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 205 Ah.
Konstrukcja nadwozia wykonana z profili prostokątnych ze stali nierdzewnej, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z blachy chromoniklowej (pas podokienny) oraz tworzyw sztucznych (ściany przodu i tyłu, dach), klejone do szkieletu. Klapy boczne aluminiowe.
Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + konwektory + nagrzewnice.
Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Drzwi pasażerskie
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.
Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.
Pojemność przestrzeni bagażowej: 3,4 m3.
Liczba miejsc pasażerskich: siedzących 41 lub 43, stojących 13 lub 14, ogółem 54 lub 57.
Fotele pasażerskie wysokie, sztywne z podłokietnikami od strony przejścia.
Sufit i ściany boczne pokryte płytami laminowanymi, podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową, półki bagażowe podsufitowe.
Zestaw audio.
– Układ centralnego smarowania.
– System ECAS.
– System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach.
– Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika.
– Inteligentny ogranicznik prędkości.
– Winda do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka.
– Kamera cofania.
– System monitoringu.
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi.
– Fotele pasażerskie uchylne.
– Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo).
– Sufit i ściany boczne tapicerowane.
– Instalacja 230 V.
– CB radio.
– Gniazda USB w przestrzeni pasażerskiej.
– WiFi.
– Zestaw audio-video (odtwarzacz DVD + dwa monitory).
– Lodówka, automat do napojów.
– Elektroniczne tablice informacyjne.
STRAŻ POŻARNA
Produkowane na bazie autobusów międzymiastowych EUROLIDER 9 i LIDER 10. Przeznaczone do transportu ratowników w różnego rodzaju akcjach prowadzonych przez Straż Pożarną. Wyposażone są w urządzenia sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej pozwalające na użytkowanie tych autobusów jako pojazdów uprzywilejowanych. Wyróżniają się czerwonym kolorem malowania zewnętrznego i dodatkowo oznakowane są numerami operacyjnymi PSP.
Rama podłużnicowo-kratownicowa przestrzenna, integralnie związana ze szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.
Układ napędowy
Silnik: CUMMINS B6.7E6D320C EURO VI, moc 233 kW (317 KM).
Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.
Zespoły jezdne
Tylny most: ZF.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 10R22,5.
Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
Postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, działający na koła tylne.
Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.
Kierownica: z regulowanym położeniem w dwóch płaszczyznach i blokadą.
Układ elektryczny
24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 205 Ah.
Konstrukcja nadwozia wykonana z profili prostokątnych ze stali nierdzewnej, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z blachy chromoniklowej (pas podokienny) oraz tworzyw sztucznych (ściany przodu i tyłu, dach), klejone do szkieletu. Klapy boczne aluminiowe.
Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + konwektory + nagrzewnice.
Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Drzwi pasażerskie
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.
Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.
Pojemność przestrzeni bagażowej: 3,4 m3.
Liczba miejsc pasażerskich: siedzących 41 lub 43, stojących 13 lub 14, ogółem 54 lub 57.
Fotele pasażerskie wysokie, sztywne z podłokietnikami od strony przejścia.
Sufit i ściany boczne pokryte płytami laminowanymi, podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową, półki bagażowe podsufitowe.
Zestaw audio.
– Układ centralnego smarowania.
– System ECAS.
– System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach.
– Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika.
– Inteligentny ogranicznik prędkości.
– Winda do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka.
– Kamera cofania.
– System monitoringu.
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi.
– Fotele pasażerskie uchylne.
– Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo).
– Sufit i ściany boczne tapicerowane.
– Instalacja 230 V.
– CB radio.
– Gniazda USB w przestrzeni pasażerskiej.
– WiFi.
– Zestaw audio-video (odtwarzacz DVD + dwa monitory).
– Lodówka, automat do napojów.
– Elektroniczne tablice informacyjne.